A bringázás írott és íratlan szabályai
2014-08-07 - Az utóbbi időben Százhalombattán is egyre többen kerékpároznak, sokat javult az infrastruktúra, és van ígéret további fejlesztésekre. Időszerű tehát felidézni bizonyos szabályokat a "békés egymás mellett bringázás" érdekében.
Az alapot természetesen a KRESZ adja meg: elvárt alapfelszereltség a két, egymástól független fék és a csengő; előre fehér, hátra piros lámpa és macskaszem. Kell, hogy legyen legalább az első keréken, legalább két darab borostyánsárga küllőprizma, valamint kötelező a fényvisszaverő ruházat lakott területen kívül éjszaka vagy rossz látási viszonyok között. A lámpák lehetnek leszerelhetők, vagy viselheti azokat magán is a kerékpáros, de legyen mindig nálunk, mert bármikor kérheti a rendőr. A bukósisak csak akkor kötelező, ha lakott területen kívül száguldozunk – 40 km/óra sebesség felett –, egyéb esetben pedig – különösen gyerekeknek vagy sportoláskor – erősen ajánlott. Az egyre profibb bringák miatt érdemes azt is észben tartani, hogy lakott területen kívül a maximális megengedett sebesség két keréken, sisakban 50 km/óra, sisak nélkül értelemszerűen 40 km/óra, ahogy lakott területen belül mindenhol, illetve kerékpárúton 30 km/óra, gyalog- és kerékpárúton 10 km/óra.
 
A járdán – ha egyébként a főút alkalmas – tilos kerékpározni (kivéve a 12 éven aluliaknak), ha mégis kénytelenek vagyunk, akkor legalább ügyeljünk rá, hogy ne zavarjuk a gyalogos forgalmat, ne adjunk okot feljelentésre! Százhalombattán fantasztikus száguldási lehetőséget kínálnak a házak közötti járdákon, sétálóutcákban a hosszú, egyenes lejtők, de muszáj ellenállni a kísértésnek, mert jobb esetben csak pénzbírságot kapunk, rosszabb esetben életre szóló balesetet okozhatunk! Ugyanakkor természetesen mindez érvényes fordítva is: kerékpárúton tilos gyalogosan közlekedni, babakocsival, csomagokkal, csapattal akadályozni a forgalmat – ha van a közelben járda.
 
A bringás úton – ha nincs is felfestve – ugyanúgy két sávot kell elképzelni, mint az autóúton. Nem szabálytalan ugyan, de veszélyes egymás mellett haladni, különösen a keskeny, kanyargós, a bokrok miatt sokszor beláthatatlan szakaszokon – például Százhalombattán, az Erőmű út egyes részein. Ez pont olyan, mintha hegyi szerpentinen a szembejövő sávban közlekednénk autóval.
 
Némiképp leegyszerűsítve terjedt el az a szabályozás, amely szerint kerékpárral egyirányú utcába is be lehet hajtani. Pedig ez csak kiegészítő tábla esetén igaz, és akkor is vigyázni kell az autósokkal, akik még nem biztos, hogy megszokták, hogy szembejöhet velük egy kerékpáros. Mindenkor és mindenhol nagyon fontos az út- és (be)látási viszonyoknak megfelelő sebesség megválasztása.
 
Százhalombattán is divat a biciklis kutyasétáltatás. Ez a KRESZ szerint szabálytalan, de főleg nagyon veszélyes! Sok kutyában valahogy kódolva van, hogy kergesse a bringásokat. Nagyon kockázatos – és többnyire értelmetlen – fél lábbal rugdosódni a kutya felé, fél lábbal pedig megpróbálni eszeveszetten tekerni. Ilyenkor jobb leszállni – praktikusan a kutyával ellentétes oldalán a biciklinek – és nyugtató szavak kíséretében, gyalogosan magunk mögött hagyni a megzavarodott ebet.
 
A legfrissebb szabályváltozás, hogy főúton kívül bringásokat nem bírságolhatnak alkoholfogyasztásért, ha "képes biztonságosan vezetni nem gépi meghajtású járművét". Az más kérdés, hogy minél "bátrabbra" issza magát valaki, annál inkább biztos benne, hogy "simán hazateker" – de ez innentől már igazából csak a szerencsén vagy a gépjárművezető éberségén múlik. Fontos tudni, hogy ez a módosítás nem jelent kibúvót az ittas kerékpározással összefüggésbe hozható károkozás vagy jogsértés miatti felelősségre vonás alól.
 
A legfontosabb talán mégis az, hogy akár gyalog, akár kettő, akár négy keréken haladunk, figyeljünk és vigyázzunk egymásra, különösen a közösen használt útszakaszokon!

Hozzászólások
Tisztelt Szerkesztőség!
 
A cikkhez kapcsolódóan azt az észrevételt tenném, hogy az ország több területén, ahol az úttesttel párhuzamosan kerékpárút került kiépítésre, ott az úttesten a kerékpározás tilalmát táblával jelzik (és a figyelmetlen bringás az autós dudaszóra nem tekint felháborodottan, mint városunkban).
 
A másik hozzáfűznivalóm, hogy a Damjanich úton pár éve kiépült kerékpárúttal párhuzamos járdán nem kellene a ködvágókkal hasítani, és felháborodni, ha a gyalogos nem hajlandó lehúzódni (mindez a Rendőrség környékén történik, ahol amúgy a közúti 30-as sebességkorlátozás is tájékoztató jellegű).
 
Köszönettel: ZM