Feladatokban bővelkedő tanév
2014-06-17 - Tankerületi pillanatkép évzáró előtt – Sárközi Márta igazgatóval
 
Minden tanév másként nehéz, mindig tartogat új elemeket, változásokat ez alól nem kivétel sem a pedagógus, sem a diák. Százhalombattán júniusban 2500 diák számára ért véget a tanév. Az értékelések még javában zajlanak, de a megkérdezettek közül valamennyien egyetértenek abban, hogy mozgalmas, eredményes tanév áll mögöttük.
- Az Érdi Tankerület most már éves tapasztalatban is kiállta a működési próbát. Az idei tanévben voltak-e mégis új elemek, a működést, irányítást érintő új kérdések?
- Öröm számomra, hogy Önök is úgy ítélik meg, hogy az Érdi Tankerület kiállta a próbát. Munkatársaimmal és az igazgatókkal közösen nagyon sokat dolgoztunk ezért. Az idei tanév már egy teljes tanév volt, könnyebben tudtuk előre tervezni feladatainkat. A teljesség igénye nélkül ebben az évben bevezetésre került az új nemzeti alaptanterv, felmenő rendszerben folytatódik a mindennapos testnevelés, ingyenesen kapták a tankönyveket az első osztályosok, bevezetésre került a hit- és erkölcstanoktatás, biztosítottunk minden tanuló számára a 16 óráig tartó foglalkozásokat az iskolákban, megjelent az új tankönyvtörvény. Új elem volt a pedagógus életpálya modell és a minősítési rendszer bevezetése, a pedagógusoknak a portfolió feltöltés, a 32 órás benntartózkodás és a kötött munkaidő és a munkaidő-nyilvántartás.
 
- A központ új épületét sikerült-e belakni, rendelkezésre áll-e a szakirányú gárda a gördülékeny működéshez?
- Éppen egy éve költöztünk Érden a Tompa utca 1-be. Szép, esztétikus, praktikus épületben és jó körülmények között végezhetjük a munkánkat. Munkatársaim igyekeznek szépíteni környezetünket. A tankerületben 12-en dolgozunk, valamennyien szakemberek: 5 pedagógus, 2 jogász, 3 közgazdász, 2 középfokú végzettségű. Remek kollégák, akik nagyon jó kapcsolatot alakítottak ki az intézményekkel. Abban a tekintetben is nagyon szerencsések vagyunk, hogy kiváló igazgatókkal, nevelőtestületekkel dolgozhatunk együtt, s valamennyi önkormányzat, polgármester segíti tevékenységünket.
 
- Szeretném, ha kiemelne két-három olyan eseményt, ami a tankerület, akár Százhalombatta vonatkozásában kiemelkedő volt.
- Hagyományteremtő volt az Arany János iskolában az Autisták Világnapján rendezett felvonulás és megható ünnepély. Az Eötvös nagyon színvonalas tankerületi olvasási versenyt rendezett. Rigó Katalin igazgató asszony szervezésével valósult meg a tankerületi pedagógus továbbképzési napunk, amely a pedagógusok minősítési rendszeréről, a portfolió feltöltéséről szólt. Az 1-es iskolában indult először az országban a Pilot program, amelynek részese volt valamennyi iskola az országban, valamint itt került megrendezésre hagyományosan az országos informatikai vetélkedő az ISZE szervezésében. A Kőrösi hagyományos iskolahetének zárása gyönyörű, s egyben megható ünnepély volt. A művészeti iskola először rendezte meg a tankerületi rajzversenyt. Ezek pici morzsák mindabból, amit az intézmények ebben az évben teljesítettek.
 
- Pedagógusnapon, Százhalombattán sok elismerő oklevelet és díjat adtak át, amit a helyi önkormányzattal közösen tartottak. Hogyan sikerült a kapcsolatot kialakítani, elmélyíteni, a hétköznapokban is működőképesség tenni?
- Minden önkormányzattal nagyon jó a kapcsolatunk, így Százhalombattával is. A polgármester úr, az önkormányzat, a Polgármesteri Hivatal mindenben támogatja a tevékenységünket. Hogyan sikerült kialakítani? Úgy, mint egy jó barátságot: tiszteltjük egymást, segítünk egymásnak, folyamatosan ápoljuk a kapcsolatunkat. Pedagógusnapon a városi kitüntetések mellett állami kitüntetéseket is átvehettek a pedagógusok. Valamennyiüknek szívből gratulálok!
 
- Az ütemezéseknek megfelelően az intézményekben a napokban kezdődnek a karbantartási, fenntartási munkák. Hol könnyebb ezeket a feladatokat megoldani, ahol az önkormányzat partner ezekben a folyamatokban is, mint Százhalombattán, vagy ott, ahol teljes egészében a KLIK-re bízták a működtetést, felújítást?
- Mindenhol megoldjuk, hogy a 2014/2015 tanévet biztonságosan kezdhessük meg. Ebben minden önkormányzatra számítunk. Százhalombattán már a költségvetés készítésekor egyeztettünk, majd ezt követte az intézmények bejárása, a munkák ütemezése, s nyáron a megvalósítás. Köszönöm a városnak, hogy mindent megtesz a körülmények megőrzése és jobbítása érdekében.
 
- Az immár teljes ütemben működő tankerült milyen évet zárt?
- Feladatokban bővelkedő, jó és eredményes évet zárunk. Az intézmények most készítik éves beszámolóikat, ezek után végzem én is értékelésüket, amelyet megkapnak az iskolák, s közzéteszik a honlapjukon is. A későbbiekben erről bővebben tudok nyilatkozni.
 
A tanév értékelésére az egyes iskolaigazgatókat is megkértük. Az alábbiakban ez olvasható.
 
Eötvös Loránd Általános Iskola – Rigó Katalin
Természetesen mindent a legjobbra értékelek, a tanulságokat majd levonjuk. A tapasztalatok értékelése még a következő hetek feladata lesz, mérések, elemzések következnek. Először a gyermekek munkáját, majd a nevelő, oktató munka elemzésére kerül sor. De az már most látszik, hogy ismét egy nagyon sikeres évet zárunk. Kiemelkedő diákjaink vannak, sőt nincs annyi díj, ahány diáknak adnánk! Iskolánk idén nyáron három tábort szervez a már megszokott helyeken. A diákok elmehetnek kosárlabda táborba, vagy sporttáborba és lesz egy állótábor a kisebbeknek, így közel száz gyermek részére tudunk táborozási lehetőséget biztosítani. Annak is nagyon örülök, hogy az önkormányzat támogatásával a tornatermünk megújul, illetve a kosárlabdapálya ismét használható lesz, ami nagyon fontos a mindennapos testnevelés bevezetése miatt.
 
Kőrösi Csoma Sándor Általános Iskola – Tamás Emília
Mozgalmas, zsúfolt, tartalmas, változatos és fárasztó évet zárunk. Amire a legbüszkébbek vagyunk, az iskolánk Bodzavirág kórusának eredményei Násztorné Réczey Éva vezetésével, akik az országos katonadal-versenyen aranyminősítést és nívódíjat is kaptak. De a tanulmányi és sportversenyeken is nagyon jól teljesítettek a gyerekek. Különösen nagy hangsúlyt fektetünk a művészeti oktatás, a matematika és az idegen nyelv oktatására, valamint a mozgásra, a sportra is. Az iskola rendelkezésére álló órakeretből csoportbontást biztosítottunk, hogy hatékonyabb legyen a gyermekek fejlesztése. Az idei tanévben szaktanácsadók is látogatták tanárainkat, akik a tanórákon tapasztaltak alapján tanácsokkal segítik az oktató-nevelő munkát. Fontosnak tartom megemlíteni, hogy a tanév elején Hon- és Helyismereti Napot tartottunk a szülők bevonásával, amelynek keretén belül a diákok és szüleik is jobban megismerhették a város nevezetességeit, információhoz jutottak különböző épületek, utcák névadóiról, a város történetéről.
 
Arany János Általános Iskola és Gimnázium – Dr. Horváthné dr. Hidegh Anikó
Az eddigi évekhez képest újdonság nem volt, ami igen, azt is olyan problémamentesen oldottuk meg, hogy szinte fel sem tűnt. Zsúfolt tanév volt, mind tanulmányi-oktatási, mind statisztikai szempontból. Úgy gondolom, hogy megtartottuk ugyanazt az oktatási-nevelési színvonalat, amit eddig is megszoktak tőlünk mind a szülők, mind a diákok. Az eredmények is ezt tükrözik. Kiemelkedő rendezvény volt – többek között - a Regionális Tudományos Diákköri Konferencia, ahol a tehetséges gyermekek adtak számot tudásukról és kutatási eredményeikről. Számomra felemelő élmény volt az iskolánk férfi kórusát hallani, remélem, a városlakóknak is lesz módjuk megismerkedni ezzel a különleges énekkarral. Büszkén számolhatok be arról, hogy európai uniós pályázat keretén belül 15 kollégánk vehet részt szakirányú továbbképzésen, és jelenleg várjuk az Örökös Ökoiskola minősítés eredményét. Bízom benne, hogy pozitív elbírálásban részesül iskolánk
 
I. Számú Általános Iskola – Hegedüs Roland
Új feladatkör, új feladatok álltak előttem, amikor tavaly augusztusban az iskola élére kerültem. El kell, mondjam, értek meglepetések. Kemény volt, hiszen előzőleg még iskolavezetői tag sem voltam, így folyamatában kellett megismerkednem a munkamenettel. Elsődleges célom volt az iskolaév zökkenőmentes beindítása és végig vitele, amely sikerült is. Ehhez sok segítséget kaptam mind a közvetlen helyetteseimtől, mind a tantestület részéről. Amit ki szeretnék emelni, a tanulmányi versenyeken elért kimagasló eredmények. A "Nyelvész Bendegúz"versenyen országos első helyezést ért el egy diákunk, a "Tudás bajnokság" versenyen történelem és természetismeretből is szintén első, második és harmadik helyezéseket hozhattak el tanulóink. Természetesen, ez nem csak ennek az egy évnek az eredménye, hanem a több éves kitartó nevelő-oktató munkának, amely az idei évre "érett be".
Sporteredményeink közül a lány focicsapatot emelném ki, akik a megyei bajnokságon döntőt nyertek. Az iskolánkban emelt szinten tanulnak matematikát a gyerekek, valamint emelt szintű angolt is, és megelőzve az országos tendenciát, bevezetésre került a mindennapos testnevelés is.
 
Széchenyi István Szakközépiskola és Gimnázium – Dr. Horváth Béla
Ismét egy sikeres évet tudhatunk magunk mögött, mind szakmai, mind az érettségi eredményeket illetően. A végzős tanulóink 95 százaléka továbbtanul, egyetemen, főiskolán vagy szakképzésben. Arról sajnos nincsenek pontos visszajelzéseink, hogy a jelentkezőket a kívánt szakra felvették-e, és ott hogyan teljesített a továbbiakban. Pedig jó lenne!
Iskolánkban közel 250 diáknak kell teljesíteni az 50 óra közmunkát az érettségiig. Vannak olyan tanulóink, akik saját maguk keresték meg a lehetőségeket, de a többség a mi közreműködésünkkel vesz részt a programban. Időarányos lemaradásunk nincs, sőt, van olyan diákunk, aki már szinte a teljes időt kitöltötte.
Kiemelném még az emelt szintű dolgozatok eredményeit és azokat a tanulókat, akik nemcsak sportolóként, hanem diákként is kitűnően teljesítenek, mint amilyen Grátz Benjamin.