Újabb csuklós autóbuszok érkeznek Budapestre
2013-02-05 -
A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV elkötelezett a buszflotta megújítása, és ennek keretében az alacsonypadlós, korszerű autóbuszok arányának növelése mellett. 2010 óta több mint 100 alacsonypadlós használt buszt állítottunk forgalomba Budapesten, melyet tavasztól 150 darab alacsonypadlós vadonatúj autóbusz követ. A flotta megújítását azonban folytatjuk: eredményesen zárult a tavaly november közepén, használt csuklós autóbusz beszerzésre kiírt tender, melynek értelmében 25 db., alacsonypadlós, légkondicionált, környezetkímélőbb motorral rendelkező, és a jelenlegi járműpark összetételébe jól illeszkedő autóbusszal javíthatjuk a szolgáltatás minőségét.
 
A tender nyertese a HOMM Kft., mely 2000-es évjáratú Volvo 7000A típusú városi, alacsonypadlós járművekkel nyerte meg a tendert. A buszok korábban Svájcban közlekedtek, Genf városában. A járműveket a BKK által biztosított beruházási forrásokból a BKV szerzi be és üzemelteti majd.
 
A 25 darab alacsonypadlós csuklós autóbusz futásteljesítménye alacsony, illetve a korábbi üzemeltető mindenre kiterjedő karbantartási gyakorlatának köszönhetően esztétikai állapotuk kitűnő, 7-8 éves autóbuszéhoz hasonlítható. A tenderben feltételként szerepelt továbbá az, hogy a járműveket érvényes műszaki vizsgával kell szállítani, így az első magyarországi forgalomba helyezéssel járó hatósági vizsgáztatási-eljárás rákényszeríti a nyertest arra, hogy az idővel felmerülő esetleges kisebb hibák még a hivatalos átadás-átvétel előtt ki legyenek javítva.
 
Az autóbuszok az átvételüket követően, a komfortérzet és a magasabb színvonalú szolgáltatás érdekében kisebb átalakításokon még átesnek: elektronikus jegykezelőkkel és az elektronikus utastájékoztatás elemeivel látjuk el azokat, valamint új fényezést is kapnak. A beszerzés honosítással együtt számított egy buszra eső teljes költsége nagyjából megegyezik a 18-19 éves buszok vázfelújításának költségével. Ebben az esetben viszont Budapest alacsonypadlós, légkondicionált, fiatalabb és egy kategóriával környezetkímélőbb motorral rendelkező autóbuszokat kap, amelyek jól illeszkednek a jelenlegi járműpark összetételébe, és amelyek kényelmesebb, komfortosabb és biztonságosabb szolgáltatást nyújtanak utasainknak. A használt buszok beszerzése nem az új buszok forgalomba állítását helyettesíti, hisz a BKK párhuzamosan ezen is dolgozik, májustól három hónap alatt 150 darab új autóbusz áll forgalomba Budapesten.
 
Fontos megjegyeznünk, hogy a buszok nem teljesen ismeretlenek előttünk: 2008-ban, a BKV korábbi, ma büntetőeljárásokban érintett vezetése által lefolytatott, botrányba fulladt korábbi tenderén már megjelent ez a járműflotta ajánlatként. Akkor egy másik cég 48 millió forintos darabáron ajánlotta a járműveket, melyek ilyen áron történő megvásárlását végül az akkori szakmai tiltakozások megakadályozták, ezért nem jött létre az üzlet. Ezzel szemben a jelenlegi nyertes ajánlatban közel 35 millió forinttal olcsóbb, vagyis 13,5 millió forint egy autóbusz ára, úgy hogy azok műszaki színvonala lényegesen nem romlott az elmúlt években - a példa jól mutatja a közpénzekkel való bánásmódban és a felfogásban fennálló különbséget a Főváros és a BKV korábbi és mai vezetői között.
 
Budapesti Közlekedési Központ
BKV Zrt.