Megtartó tudomány
2012-11-02 - Mi a különbség az életünk és a sorsunk, értelmi és érzelmi intelligenciánk, valamint a nőbe zárt férfi és a férfiban rejlő nő között? Egyebek mellett ilyen témákról hallhattak előadásokat a Szülők Fóruma Egyesület Születéstől a felnőttkorig című szakmai konferenciájának résztvevői október 25-27-én Százhalombattán. A tanácskozás a Városi Családsegítő és Gondozási Központtal közösen hozta létre a civil szervezet. Témája a lelki egészség volt.
Az erőforrások egyesítésének köszönhetően minden eddiginél hosszabbra és gazdagabbra sikeredett a konferencia programja, amely jócskán felkeltette nemcsak a pedagógusok és szociális szakemberek, hanem a városlakók érdeklődését is. Müller Péter nyitóelőadása telt házat vonzott a BKK Színháztermébe.

A szakmai tanácskozás fővédnöki tisztét Vezérné Diks Erika vállalta. A Hírtükörnek elmondta, nagyra értékeli a Szülők Fóruma Egyesület sérült gyerekekért folytatott munkáját és Schmidt Monika elnök személyét, ezért mondott igent a felkérésre. Egyébként továbbra sem tekinti céljának a közszereplést, szívesebben támogatja a helyi civil szervezeteket a háttérből – tanácsadással, könyveléssel.   
 
A Szülők Fóruma Egyesület néhány éve alapított Aranyszárnyú Írisz Empátia Díját Valkusz Pál kurátor adta át Horváth Juditnak, a Városi Családsegítő és Gondozási Központ vezetőjének, valamint a védőnői szolgálat munkatársainak. Horváth Judit a ’80-as évek elejétől tevékenykedik a városban, előbb aktív gyógypedagógusként, majd a ’90-es évek elejétől az első szociális intézmény alapítójaként és vezetőjeként.  A VCSGK mindössze tucatnyi munkatárssal jött létre, feladatai azonban évről évre bővültek, mostanra 107 dolgozója van. Egyenként vehették át az oklevelet és a pólyás babával kiegészített Írisz szobrot a védőnők – Agárdi Anna Mária, Bereczki Zsuzsanna, Czirok Ildikó, Csókásiné Herman Anna, Hegyiné Soós Ilona, Kőbányai Anna, Sóti Csabáné és Szikszai Gál Éva -, akik már jóval a születés előtt elkezdik a gyermekekkel való foglalkozást, testi-lelki fejlődésükről való gondoskodást.

A magatartás és részképesség-zavarok okáról beszélt a tanácskozás első előadója, dr. Donauer Nándor neuropszichológus, aki szerint elsősorban a nevelés zavaráról kellene beszélni, hiszen, amit az iskolában a pedagógus tapasztal, csak a jéghegy csúcsa. A gyerekek problémáit a stabil családi háttér, a mozgás és a pihenés hiánya okozza. Mivel a szimbolikus megértés képessége csak arra az idegrendszeri alapra épülhet rá, amit a gyermek mozgásvilága képez, a mozgáshiány, a figyelemzavar, a magatartászavar és a későbbi pánikbetegség kialakulása között szoros ok-okozati összefüggés van. Még szerencse, hogy az idegélettani integráló funkciókat egészen harminc éves korig lehet fejleszteni, mozogni azonban az után is nagyon megéri! Ezzel búcsúzott hallgatóságától a szakember.

Túlzás nélkül zseniális előadóként mutatkozott be Uzsayné Pécsi Rita neveléskutató, akit szakmai konferenciákon szokatlan vastapssal ünnepelt közönsége. A személyiség sokáig elhanyagolt, de annál lényegesebb területéről, az érzelmi intelligenciáról beszélt. Nem hiába származik a latin emóció, érzelem szó az e motere, mozgás kifejezésből – hangsúlyozta. A személyiséget ugyanis csak az érzelmek képesek megmozdítani, ha ezekre nem sikerül hatni, eredménytelen lesz a nevelés. Az emóció a magatartásformálás C vitaminja. Jó tudni, hogy az EQ-nak, az érzelmi intelligencia fejlettségének nemcsak a nevelésben van óriási jelentősége. Döntéseink 70 százalékáért felnőtt korban is ez felel, csak a maradékot diktálja racionalitásunk, vagyis az IQ-nk. Ma már tudományos kutatások támasztják alá, hogy nem a legértelmesebb, legjobban tanuló gyerekekből lesznek sikeres, boldog felnőttek, hanem azokból, akiknek az érzelmi intelligenciája is magas. Ha pedig nem alakultak ki affektív, konnotív, szociális – vagyis érzelmi készségeink, értelmi képességeink sem fejlődhetnek megfelelően.  Szomorú ellentmondás, hogy iskolarendszerünk 92,3 százalékban a kognitív, vagyis az értelmi képességeket fejleszti. Mi van az összes többivel? – kérdezi az előadó.  Hogyan fejleszthetők az érzelmi készségek? A szakember kifejezésével élve: örömös tevékenységekkel. Mesével, mondókával, játékkal, valódi figyelemmel.

A konferencia második felében Pólus Enikő meseterapeuta, Rozsnyai Margit és Takács Péter szakpszichológus, Zelenák József kortárs segítő és Kardos Ferenc gyermekpszichológus, mediátor tartott előadást a mese- és családterápiáról, a kamaszokról, a konfliktuskezelésről, férfi és női szerepekről. Hangsúlyozva, hogy testünk és lelkünk jólétét nem lehet külön választani, az előadások végén futópadot sorsoltak ki a szervezők, a találkozót pedig a lelki egészség C vitaminjával, humorral zárták Kormos Anett stand up komédiás közreműködésével.

A konferencia harmadik napján a résztvevők a gyakorlatban is megismerkedhettek a család- és meseterápiával. A dajkák, pedagógusok, szülők és minden érdeklődő számára szervezett nagycsoportos műhelymunkának a Pitypangos Óvoda adott otthont. Az érzelmekkel átszőtt gyakorlati foglalkozás tudatosította a résztvevőkkel, hogy először a saját lelki egészségüket kell rendbe tenni, ha a rájuk bízott gyermekekből harmonikus, magas érzelmi intelligenciával rendelkező felnőtteket szeretnének nevelni.