Hamarosan befejeződik a Csepeli Gerincút projekt I. üteme
2012-07-20 -
A Csepeli Gerincút megépítése a Budapesti Közlekedési Központ egyik kiemelt jelentőségű projektje. A Weiss Manfréd úttól kezdődő 2x2 sávos városi főút a Posztógyár utcáig tart, és azon keresztül tér vissza a II. Rákóczi Ferenc útra, így elkerüli Csepel sűrűn lakott központját. Az útépítéshez kapcsolódóan járdát és kerékpárutat alakítunk ki, teljes hosszban csatorna és közvilágítás épül, a meglévő HÉV hidat átépítjük, a lakóházak környezetében pedig gondoskodunk a zajvédelemről. A projekt befejezését követően csökken majd az érintett belső lakóövezetekre nehezedő forgalmi terhelés, javulni fog a környező városrészek élhetősége, megújulnak a közművek. Az új zöldterületek és a fásítás révén pedig javulni fog a levegő minősége is.
 
A Csepeli Gerincút projekt I. ütemének keretében megvalósuló útszakasz 40 méter széles közterületen épül a Weiss Manfréd út Szállítók útjai csomópontjától a Posztógyár utcáig, 2,5 kilométer hosszban. Az első szakasz a Weiss Manfréd útból jobbra ágazik ki, a kiágazásnál szintbeni jelzőlámpás csomópont biztosítja majd a meglévő utakhoz történő csatlakozást (Weiss Manfréd utca, Corvin utca, Kossuth Lajos utca, Petróleum utca). A tervezett nyomvonalat külön szintben keresztezi a Csepeli HÉV pályája, a keresztezésnél új híd épült, amely átvezeti a HÉV vágányokat a Csepeli Gerincút és a megmaradó iparvágány felett. A híd után az út nyomvonala balra kanyarodik és közel párhuzamosan halad a Csőgyár utcával, a Gyepsor utcával, majd a Magyar utcával, majd a Posztógyár utcán keresztül csatlakozik a II. Rákóczi Ferenc utcára. A Csepel déli részéről érkező forgalom az átépülő Betű utca nyomvonalán csatlakozik a Gerincútba, Posztógyár utca - Betű utca egyirányú utcapárrá alakul, illetve ideiglenesen a főúthálózat részévé válik.
 
A Csepeli Gerincút projekt keretében az alábbiak valósulnak meg:
· 2,5 kilométer hosszan 2x2 forgalmi sávos főutat építünk, jelzőlámpás forgalomirányítású csomópontokkal;
· a meglévő HÉV hidat elbontjuk, új vasúti hidat építünk, a vágányok, a felsővezeték és a biztosító berendezés átépítésével;
· átépítünk 3 iparvágányt, a meglévő vasúti átjárókat és új átjárókat létesítünk a biztosító berendezés átalakításával, új rendszer kiépítésével;
· a Gerincút víztelenítését biztosító csatornát teljes hosszban kiépítjük, a Posztógyár utcai csatornát átépítjük;
· 1 kilométer hosszban új csapadékcsatornát építünk a Budafoki úton dunai bevezetéssel;
· árvízvédelmi zsilipműtárgyat építünk;
· teljes hosszban biztosítjuk a közvilágítást;
· jelentős közműkiváltásokat végzünk (víz, gáz, csatorna, 10 kV-os, 0,4 kV-os kábelek, távközlési kábelek, BKV kábelek, távfűtés);
· járdát és kerékpárutat építünk;
· nagy gondot fordítunk a környezetvédelemre - zajárnyékoló falak, passzív zajvédelem, a zöldterületek rendezés, több mint 2000 db fa ültetése.
 
Az útépítés és a hozzá kapcsolódó létesítmények építése mára 89%-os készültségi fokot ért el, a Budafoki úti csapadékvíz-csatorna megépült. A HÉV híd átépítése és a végleges HÉV forgalom ideiglenes üzembe helyezése már a tavalyi évben befejeződött. A Posztógyár és a Betű utcában, valamint a Gerincút HÉV híd és Posztógyár utca közötti szakaszán az útburkolat teljes egészében, a járda és kerékpárút burkolata 95%-ban elkészült. A közművek kiváltási munkálatainak készültsége 99 %-os, a Gerincút teljes hosszában megépült mára a csapadékvíz csatorna. A Corvin úti csomópontban az iparvágányok átépítése, az új útátjárók kialakítása szintén befejeződött, az utolsó szakasz MÁV általi ideiglenes forgalomba helyezése is megtörtént, és az útburkolatok is elkészültek ebben a csomópontban 95 %-ban (a kopóréteg nélkül). A faültetés szintén 95 %-os, a füvesítés 90 %-os készültségi fokon áll, a zajvédő falak és a Gerincút csomópontjaiban (Budafoki út, Vermes Miklós utca, Károli Gáspár utca, Karácsony Sándor utca, Betű utca, Posztógyár utca) a közúti jelzőberendezés teljes egészében elkészült.
 
Ami még hátra van, az a végleges forgalmi rendnek megfelelő forgalom bevezetése, a közúti forgalomirányító rendszer kiépítése és üzembe helyezése, a terelőszigetek beépítése (ez a jelenlegi terelt forgalom mellett nem lehetséges), majd a kopóréteg megépítése, illetve a végleges tereprendezés, fa- és cserjeültetés, füvesítés.
 
A Csepeli Gerincút projekt kivitelezési munkái az ütemezés szerint teljes körűen 2012. október 31-ére fejeződnek majd be és ezt követően kezdődhet meg a műszaki átadás-átvételi, végül a forgalomba helyezési eljárás. Bízunk benne, hogy a befejezést követően a projekt előnyeit nemcsak helyben, hanem a főváros környező kerületeiben is érzékelni lehet majd.
 
Budapesti Közlekedési Központ