Magyartól vedd a magyart!
2012-03-18 - Folyamatosan féltjük a magyar termelőket a globalizációtól, fel-fellángol az ellenállás az Európai Unióval szemben, szaporodnak a tiltakozások, nyilatkozatok, az összeesküvés elméletek. Talán – hasonlóan a környezetvédelemhez – ebben a témában is messzebbre juthatunk apró lépésekkel.
A külföldi nyaraláson kívül szinte minden megoldható belföldön. A megoldás egyszerű: magyartól vedd a magyart! Illetve mégsem annyira egyszerű, ha a szomszéd megyében termett paradicsom drágább, mint a Spanyolországból szállított. Ilyenkor meg kell próbálnunk hosszú távon gondolkodni, de az is segít, ha fény felé tartjuk mindkét termést: az akár fóliasátorban érlelt hazait és a kamionban érlelődött külföldit. Ha megtettük, gondoljuk végig azt is, mennyi környezetszennyezést okoz a hosszú szállítás!

Nehezíti a hazai termelők helyzetét az is, hogy a legtöbb üzletlánc saját márkájú árut forgalmaz, nehéz eljuttatni a kisebb gazdálkodók készítményeit a nagy forgalmú boltok polcaira, mivel arányosan többe kerülnek a nem tömeggyártással előállított termékek. Ugyanakkor segít a tájékozódásban, hogy mindenen kötelező feltüntetni a származási helyet, lehetőséget adva a választásra.

Amikor az egyik tejtermelőnek nevetségesen alacsony árat kínáltak, fogta magát, és felépített egy tejfeldolgozót. Mára Budapest számos üzletében kaphatók az általa termelt vagy a környéken felvásárolt kecske- és tehéntejből származó készítmények, amiket ráadásul visszaváltható üvegpalackokban hoz forgalomba.

A sokak által ismert Tisza-cipő felélesztése utat mutatott egy textilipari vállalkozásnak, ahol régi magyar sportmárkát frissítenek fel új fazonnal, modern színösszeállításokkal. Kizárólag hazai alapanyagokkal és beszállítókkal, kis műhelyekkel dolgoznak. Szeretnék, ha a magyar versenyzők egyszer az ő mezeikben vonulnának fel az olimpián.

Az interneten rengeteg web- és közösségi oldal segít megtalálni és kiválasztani a legkedvezőbb hazai termékeket és szolgáltatásokat, emellett aktív közösséget kovácsolnak és bemutatkozási lehetőséget kínálnak a gyártóknak, termelőknek. Egyre több vásárló figyel tudatosan az árucikkek származási helyére és választja a hazait, miközben a hazai termelők igyekeznek külföldi piacokat is elhódítani a magyar termékeknek. A higgadt, tudatos vásárlás használ a hazai piacnak, miközben a békét is megőrizhetjük szomszédjainkkal és az európai közösséggel.