Zökkenőmentesen az óvodából az iskolába
2012-02-06 - Három éve alakult meg az Óvodavezetők Munkaközössége, melynek tagjai az intézményvezetők és helyetteseik. Munkatervüknek megfelelően ülésükre meghívták a helyi általános iskolák igazgatóit, helyetteseiket és a Nevelési Tanácsadó vezetőjét.
Február 1-jén a "BTM-es gyermekek helyzete városunkban, óvodák, iskolák közötti együttműködés összehangolása, konzultáció a Difer mérés eredményeiről" címmel tartottak tanácskozást az óvodavezetők és helyetteseik az iskolaigazgatókkal és az alsós igazgatóhelyettesekkel, valamint a Nevelési Tanácsadó vezetőjével együtt. Párbeszédre törekvés volt a cél, hogyan segíthetik együttműködve egymás munkáját, a sikeres iskolakezdést, az egyénre szabott tervezéssel, mérési gyakorlatok értékelésével.

Városunkban minden iskolát kezdő gyermeket az év elején felmérnek egy országosan egységes rendszer szerint – DIFER (Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer), aminek eredményét az intézmények megküldik az Oktatási Hivatalnak. A százhalombattai óvodák az idei tanév elején megkapták ezeket az eredményeket a helyi iskoláktól. A kiértékelés, nem egy szisztéma szerint történt, most lehetőség nyílt beszélni, kérdezni, egyben megköszönni az iskoláknak ezt a lehetőséget.

- Nagyon jó visszajelzést kapni a munkánkról – mondta Kovács Lajosné, a Szivárvány Óvoda és az Óvodavezetők Munkaközösségének vezetője. – Ezek alapján látjuk, milyen területeket kell egy-egy óvodában fejleszteni, mik az egyes intézmények, gyermekek erősségei. Örömmel töltött el bennünket, hogy az óvodák mérési eredményei, és az adott gyermek várható iskolai eredményei nagyon hasonlóak, hisz az óvodák is mérnek, de számunkra a módszertani szabadságnak megfelelően a mérési módszer is szabadon választható. A város óvodái, már az elmúlt tanévben megismerték egymás ez irányú dokumentumait, szem előtt tartva az egymástól való tanulás fontosságát. Jó érzéssel töltött el, hogy minden intézmény vezetője aktívan elmondta véleményét, volt kérdésük. Külön öröm számomra, hogy ilyen aktív, újra fogékony, a gyermekek mindenekfelett álló érdekét képviselő munkaközösséget vezethetek.
A DIFER rendszer nem csak mérési szempontokat, de módszereket is tartalmaz a 4 és 8 éves gyerekek fejlesztésére. Az egyeztetés során kiderült, a gyerekek jól állnak a beszédhanghallás területén, ami az olvasás-tanulás előkészítésében lényeges, és gyengébbek az írás-mozgáskoordinációban és szociális kapcsolataikban. E terület fejlesztéséhez feltétlenül szükség van a szülők közreműködésére is. Ugyanakkor szorosan összefügg a családi élettel az az egyre súlyosbodó gond, amivel nap, mint nap meg kell küzdeniük a pedagógusoknak. A gyerekek között egyre több a szociális probléma, egyre kevésbé toleránsak egymással. "Hogy mi van e mögött, megérne egy külön kutatást" – jegyezte meg Kovács Lajosné. A különböző viselkedészavarok összefügghetnek a társadalomban zajló folyamatokkal, a családok egyre nehezebb életével, a megváltozott családmodellekkel. A figyelemzavar például azzal is, hogy minden felgyorsult, minden állandóan mozgásban van, vibrál a gyermekek körül. Az óvodának fel kell figyelnie, majd jeleznie, ha nem az átlagosnak megfelelően fejlődik egy kisgyermek. Az eset pedig lehet a Nevelési Tanácsadó kompetenciája, de ugyanúgy a Városi Családsegítő és Gondozási Központé vagy a Városi Gyámhivatalé is. Erre a gyermekekkel foglalkozóknak különösen oda kell figyelniük, mivel a szociális körülmények kihatnak a tanulmányi eredményekre is.
Az interaktív találkozón sok apróság a helyére került, jó pedagógus szakemberektől megalapozott vélemények hangzottak el, célt ért a beszélgetés – összegezte a munkaközösség vezetője. Megállapodás született, hogy a mérési eredményeket év végén is megkapják az óvodák. A későbbiekben keresni kell az alkalmat az óvodapedagógusok és tanítók közötti tapasztalatcserére, amely partnerségnek a gyerekek lesznek a nyertesei.
A munkaközösségi összejövetel másik kiemelt témája az úgynevezett BTM-es, azaz Beilleszkedési-Tanulási-Magatartás problémával küzdő gyerekek kérdése volt. Erről Dr. Csór Gabriella, a Nevelési Tanácsadó vezetője tartott előadást. Az idei tanévtől a Nevelési Tanácsadó nem csak segítséget, hanem szakvéleményt is ad a problémás kisgyerekről, hogy mely területeken igényel egyéni bánásmódot, differenciált nevelést, esetleg segítő pedagógusokat (logopédust, pszichológust stb.). Csak e vélemény után tudja az intézmény saját egyéni fejlesztési tervét elkészíteni, segítő szakemberekkel felvenni a kapcsolatot, ennek koordinálását minden óvodának előre meg kell terveznie, és csak a társintézményekkel együtt lehetséges a sikeres fejlesztés. Fontos szempont egy-egy csoport létszámát tekintve, hogy a BTM-es kisgyerek két főnek számít. Ezért is kérték, hogy a vizsgálatok folyamatosan történjenek, ne csak egy meghatározott időszakra korlátozódjanak, amire ígéretet is kaptak a Nevelési Tanácsadó vezetőjétől. Fontos továbbá azért is, mert költségvetési vonzata is lehet, szükség lehet például fejlesztőeszközök beszerzésére, melynek anyagi fedezetét a fenntartó biztosította eddig az intézmények számára.

Más kérdés a Sajátos Nevelési Igényű gyerekek esete. A városban jelenleg két óvoda és két általános iskola fogadja az SNI-gyerekeket, az alapító okirataikba foglalt sérüléstípusoknak megfelelően, de spontán módon integrálódnak a többi intézményben is. Ahány kutató, annyiféleképpen közelít az okokhoz, de tény, hogy egyre több a sérült kisgyerek, és erre a szakmának fel kell készülnie. Kevés a segítő szakember, jelenleg utazó gyógypedagógus jár az egyik óvodába, segítve az ott dolgozó pedagógusok munkáját – mondta Kovács Lajosné. Önképzéssel, állandó tanulással segíthetünk a helyzeten.

Sajnos az óvodákban nagy gond az orvosi ellátás hiánya. Személyes jelenléte nagy segítség volt egy-egy óvodába kerülő kicsi esetében, hiszen ők már jóval előbb ismerik a gyermeket, a családot. Remélik, hogy ez a rendszer az iskolához hasonlóan mielőbb visszaállítható. Az óvónőknek szükségük lenne tájékoztatásra, segítségre, hogyan kezeljenek egyes eseteket egyes orvosi eszközt, melynek használata a gyermek lételeme.

- Ha nem is egyformán, de egy célért dolgozunk. Az iskolák, a Nevelési Tanácsadó felé nyújtottuk a kezünket és ők örömmel fogadták – összegezte Kovács Lajosné a munkaközösségi összejövetelt. Úgy érezzük, többször kellene ehhez hasonló közös szakmai beszélgetéseken találkoznunk. Korábbi évekhez hasonlóan egy-egy iskolai programot meglátogatunk a gyerekekkel, és ígéretet kaptunk, hogy az óvónők is megnézhetik volt ovisaikat a tanórákon, ha úgy érzik, igényük van rá, szeretnék neveltjeiket nem csak mérni, hanem nyomon követni.

Már elfogadták a Köznevelési Törvényt. Az óvodákat – mivel azok maradhatnak önkormányzati fenntartás alatt – nem érinti olyan mértékben, mint az általános és középiskolákat. Szó esett arról is, hogy változik az iskolai beíratási rendszer, a jelentkezés. Felgyorsult az iskolaérettségi vizsgálatokra küldéssel kapcsolatos óvodai feladatok sora. Az óvodák számára kérdés a 3 éves kortól kötelező óvodáztatás. Erre, majd további munkaközösségi értekezletek, előadók hívása lesz a megfelelő válasz.

Most már biztosak lehetünk, e találkozó üzenete az volt: az elbocsátás, leválás, a zökkenőmentes iskolakezdés nehéz időszakának feladatai könnyebbé váljanak, a közös gondolkodással. Ehhez elkötelezett gyermekszerető pedagógusokra van szükség a város intézményeiben – zárta a tájékoztatást Kovács Lajosné.