Nissan GT-R Egoist: az exkluzivitás új szintje
2011-02-14 -
Megérkezett a "méretre szabott" szuper-sportautó. Nem kímélték a költségeket a létrehozásakor, így minden egyes GT-R Egoist a tulajdonosának testére van szabva. Ez a "GT-R művészet" legteljesebb kifejezése.
 
"Legtöbbünk részére a Nissan GT-R jelenti a szuper-sportkocsik között is a teljesítmény és a képességek maximumát - a bőségesen áradó erő, és a kiemelkedő dinamikájú futómű egy ikont teremtett. Most azonban itt van az a GT-R, amely azok számára képszült, akik még ennél is többet kívánnak: a testre szabható, a legfinomabb anyagokat és a kézműves tudást felmutató GT-R. Ez minden idők leginkább exkluzív GT-R-je"
 
...mondta Simon Thomas, a Nissan International SA értékesítésért és marketingért felelős vezető alelnöke, az Egoist bemutatóján.
 
A GT-R Egoist-ról, röviden
• A legjobb elérhető GT-R, melynek nem szabtak határt a költségek
• A tulajdonos által megrendelt kidolgozással készül
• Személyre szabott belső tér, 84-féle kombinációs lehetőséggel, a legmagasabb minőségű bőr felhasználásával
• Egyedi, a vezető testméretéhez igazított Bose audio-rendszer
• Kézi formázású Urushi GT-R embléma a kormánykeréken
• A Spec-V változat speciális kerekei és szénszálas műanyagból készített hátsó spoilere
• A 2011-es modellévű GT-R-en alapul, melynek...
o futóművét a nagyobb kényelem érdekében módosították,
o elektronikai rendszerét a tökéletesebb szabályozás érdekében alakították át,
o fékjei nagyobbak és új egyedi gumiabroncsokkal szerelték fel.
 
Áttekintés
Ha nem elegendő az 530 LE, a világ egyik legfejlettebb négykerék-hajtáslánca, a szuper-sportautó ritkaság-értéke, a Nissannak erre is megvan a válasza. Az Egoist, a hírneves GT-R legtökéletesebb megnyilvánulása, melyet minden egyes vásárlónak külön-külön készítenek sok odaadással és a legfinomabb anyagok felhasználásával.
 
Az Egoist-ot, a GT-R "atyja", a járműtervező főmérnök Kazutoshi Mizuno dolgozta át. Ebben az exkluzív modellben, csakis a legjobb minőségű bőrök alkalmazásával készült, kézi kidolgozású belső burkolatok, a használó pontos testméreteihez beállított Bose audio-rendszer, és az ősi japán képzőművészet formáit felvonultató elemek találhatók.
 
Az autó minden apró részletére kiterjedő figyelem olyan mértékű, hogy például a kormánykerék kézi festésű emblémájának elkészítése több napot vesz igénybe.
 
A csak megrendelésre készülő GT-R "megnyugtatóan költséges" ahhoz, hogy csak egy kiválasztott, limitált vásárlóréteg birtokolhassa, ezt a különlegességet.
 
"Az exkluzivitást csak a vagyonos réteg várhatja el. Miután a GT-R soha nem lesz hétköznapi, a GT-R Egoist az eredendő ritkaság-értéket kombinálja az exkluzív anyagokkal" - mondta Pierre Loing, a Nissan International SA termék-stratégiáért és tervezésért felelős alelnöke.
 
"Összeszerelését gondosan kiválasztott mesterek végzik rendkívül aprólékos munkával, és így a belső-külső színkombinációk sokféleségének köszönhetően valószínűtlen, hogy valaha is lesz két pontosan egyforma GT-R Egoist."
 
A GT-R Egoist-ről részletesen
Az Egoist-ot a GT-R 2011-es változatának alapjain fejlesztették ki, amely már önmaga is jelentős tökéletesítéseket vonultat fel a motor, a futómű és az aerodinamikai tulajdonságok terén.
A két turbótöltős, 3,8 l-es, V6-os motor teljesítménye ezzel 485 LE-ről 530 LE-re, nyomatéka 588-ról 621 Nm-re nőtt, miközben csökkent a károsanyag-kibocsátása és a fogyasztása. A tökéletesített aerodinamikai tulajdonságok révén 10 %-kal nőtt a leszorító erő, a futómű és a lengéscsillapítók módosításának eredményeként pedig pontosabb lett a vezethetőség, ugyanakkor finomabbá vált a futás.
Az Egoist létrehozása azonban még magasabb szintre emelte a GT-R élvezetes használatát, exkluzivitását és ritkaságát. Igen nagy figyelmet fordítottak a vezetőtér kialakítására, amelynek értékét növeli a Németországból származó teljes Seton-bőrbevonat.
 
A bőrborítás most már a teljes belső térre kiterjed, immár magába foglalja az első ülések alját, a biztonsági öv csatjainak környezetét, az A- és B-oszlopot, a középkonzolt és környezetét, valamint a sebességváltó-alagutat. Még a pohártartók belseje és az ajtótömítések borítása is bőrbevonatú. Az egyes részek közötti vizuális kontraszt létrehozása érdekében váltakozik a sima és a tűzött kidolgozás.
Itt azonban nem szokványos bőrről van szó. A Seton a nagyteljesítményű és luxusautók limitált csoportjának kedvelt beszállítója. Az általa szállított bőrt minősége és annak egyenletessége miatt választják, ami az állatállomány tartásában megnyilvánuló speciális gondosságnak köszönhető.
A cég csak egyetlen fajtájú szarvasmarhát nevel, és az állatokat gondosan ellenőrzött körülmények között tartják Dél-Németországban, a Bajor tartományban. 18 hónapon keresztül olyan speciális körülmények között tartják őket, ahol kiegyensúlyozott a táplálásuk, és kicsi a valószínűsége annak, hogy rovarcsípés éri őket, szögesdrót vagy egyéb idegen test károsítja a bőrüket.
 
A gondos tenyésztésnek köszönhetően az állatok az átlagosnál nagyobbra nőnek, amiből az következik, hogy egy autóhoz kevesebb állat bőrét kell felhasználni. Ezzel együtt, minden egyes GT-R Egoist-hoz nem kevesebb, mint 15 marha bőrét használják fel.
 
A Seton minden egyes irhának a bőrborítássá történő kikészítésével több mint két hónapig foglalkozik, és csak ez után szállítják a kikészített darabokat Japánba, ahol azok beépítésre kerülnek az autókba. Az Egoist-ok belső terének komplettírozása a Tochigi GT-R gyárban kézzel készül, és egyetlen kézműves mester (Takuni) van megbízva ezzel a munkával.
 
Az egyes autókat kiemelik a fő gyártósorról és a gyár egy elkülönített stúdiójába viszik, ahol már beépítésre vár a Seton kárpitcsomag. Ennek beépítése autónként három órát vesz igénybe.
Összesen nem kevesebb, mint 20 színkombináció érhető el, a teljes belső tér készülhet akár egyetlen színnel is, de olyan megoldás is lehetséges, ahol kontrasztot képez az utastér felső és az alsó részének színe. Az alsó részhez tízféle - köztük világos rózsaszín -, a felső részhez négyféle szín választható. Ezekkel hatféle színű varrat képezhet további kontrasztot. A szőnyegek színe is összhangban áll a bőrborítások színével. Az összes elképzelhető lehetőséget figyelembe véve 84 féle színkombinációból választhatnak a megrendelők.
 
A Seton bőrbevonatokat antilopbőr-szerű tetőkárpit egészíti ki, és ugyanezt az anyagot alkalmazzák a napellenzők, a hátsó rakodódoboz és az ajtóborítások alsó részének bevonataként is.
Amint a kárpitok és bevonatok a helyükre kerültek, az autó visszatér a szerelősorra, hogy befejeződjön a gyártási folyamat, ami átfogó bejáratási szakasszal ér véget, ahol a megrendelő is jelen lehet.
A GT-R gyártásának időt rabló és lelkiismeretes precizitását példázza a kormánykerék emblémája is. A "szokványos" GT-R-nek zománc embléma díszíti a kormánykerekét, ami elegáns, de sorozatban készül. Az Egoist esetében az ősi japán művészet elemeit jeleníti meg az Urushi néven ismert hagyományos díszítésű, kézi festésű embléma.
 
A GT-R esetében a Makie festési módszert alkalmazzák, ami csak a Ishikawa kormányzóságban - a GT-R hazájában - sajátítható el, és a kézműves mesternek a tevékenysége megkezdéséhez meg kell szereznie a kormány jóváhagyását.
 
A speciális GT-R-hez minden egyes emblémát csakis a Goshikiya-műhelyben dolgozó egyetlen mester, Kubota-san festhet meg. Több napra van szüksége, hogy felépítse a rétegeket, amelyek megadják az embléma színének különleges mélységét és egyedülálló fényét. Ezért minden egyes embléma egyedi.
Hasonló gonddal készül az autó személyre szabott audio rendszere. A Bose cég által gyártott 11 hangszórós rendszer újonnan kifejlesztett áramkapcsolóval és a 9 coll méretű mélynyomóhoz a világon elsőként alkalmazott, szénszálas kompozit anyagból készült rögzítővel van felszerelve.
 
A rögzítő alap rendkívül merev és nagy csillapítású, anélkül, hogy ezáltal megnövekedett volna a súlya, és így sokkal tisztább hangzást hoz létre a mélynyomó.
 
A Bose azonban még egy lépéssel továbbmegy az Egoist rendszerének tökéletesítésében. Amikor a jövendő tulajdonos ellátogat a bemutatóterembe, hogy megrendelje az autót, az ideális vezetési pozíció beállítása után felveszik a részletes méreteit. A gyárnak megadják a vevő testmagasságát, lábhosszúságát, és az üléstámla általa előnyben részesített beállítási szögét, aminek figyelembe vételével biztosítható, hogy a hangszórók az optimális helyre kerüljenek, és így a legjobb hangzási minőséget lehessen elérni. Így valóban testre szabott hangzó rendszert lehet létrehozni.
 
Az Egoist-csomagot az először a 2010-ben bevezetett, látványos Spec-V verzión alkalmazott néhány elem teszi teljessé. Ezek közé tartozik a speciális, egyedi "Blue Sword" felületkezeléssel ellátott hatküllős, kovácsolt RAYS könnyűfém kerék, valamint a szénszálas kompozitból készült hátsó spoiler.
A külső színek választékában néhány megtalálható a többi GT-R modellen is, de - exkluzív státuszához illően - az Egoist az egyetlen GT-R, amely elérhető a külön ehhez az autóhoz létrehozott új, Ultimate Opal White színben is.
 
A csomagtérfedélen a lehető legdiszkrétebben húzódik meg az egyetlen "áruló jel", a finom Egoist embléma.
 
Bár kevésbé lehengerlően sportos, mint a Spec-V limitált sorozat, az Egoist így is a legkiválóbb teljesítményű szupersportkocsik egyike. A megnövelt teljesítmény és nyomaték eredményeként igen figyelemreméltó a gyorsító képessége. Álló helyzetből 100 km/h-ra mindössze 3,046 másodpercre van szüksége, és a csúcssebessége sem mindennapos, hiszen eléri a 315 km/órát.
 
A fejlett vezérlő elektronikának része a versenyszerű elrajtolást segítő "R Start" rendszer is, de a kormányról kezelhető hatfokozatú kettős tengelykapcsolós sebességváltónak köszönhetően az autóban rejlő extrém tulajdonságok könnyedén ki is használhatók, ...már ahol a körülmények lehetővé teszik.
A rendkívül biztos futómű elképesztő tapadást és kezelhetőséget tesz lehetővé, hiszen a 2011-es GT-R, a fejlesztéseknek köszönhetően még kifinomultabb lett. Javult a fékek teljesítőképessége is. Az első féktárcsák nagyobbak, hogy ezáltal a folyamatos nagy igénybevétel során kevésbé csökkenjen a hatékonyságuk, a kovácsolt alumínium kerekekre pedig külön, a GT-R-hez kifejlesztett Dunlop gumiabroncsok kerültek.
 
"A GT-R Egoist egy figyelemre méltó autó. Valóban sokkal többe kerül, mint egy szokványos GT-R, de ez az árkülönbség tükrözi a belső térben alkalmazott csúcsminőségű anyagok és az autót komplettírozó kézműves mesterek munkájának értékét."
 
"A Spec-V változat kapcsán láttuk, hogy a GT-R vevők nagyra értékelik a ritkaságokat és az exkluzivitást, és nincs kétség afelől, hogy az Egoist az eddigi legkülönlegesebb GT-R."
 
Azokat a tehetős vevőket vonzza majd, akik értékelik az élet legfinomabb dolgait, de nem akarnak kérkedni. Exkluzív, és úgy alkották meg, hogy ritka legyen, de a GT-R Egoist legvonzóbb tulajdonsága talán az, hogy milyen diszkrét maradt"- mondta Simon Thomas.