Új terepen a Citroën Racing – indul a Svéd Rali
2011-02-11 -
A 2011-es szezonnal új fejezet nyílik a FIA Rali Világbajnokságában, és erre a Citroën Racing új autókkal készül. Sok hónapos fejlesztőmunka eredményeként született meg az a kis izomgolyó, amellyel a Sébastien Loeb - Daniel Elena és a Sébastien Ogier – Julien Ingrassia párosok nekivágnak a február 10-én kezdődő svédországi futamnak. Egyértelmű cél a konstruktőri és az egyéni címek megvédése.
 
Az elődök, a Xsara WRC és a C4 WRC egyaránt háromszor lettek világbajnokok – ezzel az örökséggel indul most harcba az utód, a DS3 WRC. A FIA új szabályzata szerint elkészített versenyautó a Créative Technologie jegyében fogant. Rövidebb és szélesebb, mint elődei, 1600 cm3-es közvetlen befecskendezésű turbómotor hajtja. Az új szabályok értelmében kötelezően alkalmazott mechanikus differenciálmű és szekvenciális váltó egyértelműen előtérbe helyezi majd a pilótapárosok kvalitásait.
 
Sébastien Loeb és Daniel Elena ugyan már a 11. szezonjukat kezdik a Citroën csapatánál, de az idén a fiatal farkasok elánjával vetették rá magukat a felkészülésre. Az új szabályzat, az új autó új motivációt jelent még annak a párosnak is, akik zsinórban hétszer lettek világbajnokok. Mellettük Sébastien Ogier és Julien Ingrassia indul, akik a tavalyi több mint ígéretes kezdés után egyértelmű, biztos helyet vívtak ki maguknak a csapatban, és az idén tovább bizonyíthatnak.
 
A svédországi VB-futam mindig is különleges próbatétel volt. Az egyetlen stabilan havas verseny a szezonban, hagyományosan északi terep, a skandináv pilóták szinte bevehetetlen bástyája. 1950 óta rendezik meg, s mindeddig csupán egyetlenegy nem északi versenyző tudta legyőzni a hazaiakat – egy bizonyos Sébastien Loeb, 2002-ben, abban az évben, amikor először lett világbajnok.
 
A 2011-es futam Varmland és Dalarna tartományokban zajlik, a szervizparkot Hagforsban állítják fel. A versenyzők egy gyorsasági szakaszon norvég területen is autóznak majd (Lovhaugen, ES4/7).
 
Alig néhány nappal az első gyors előtt Olivier Quesnel, a Citroën Racing igazgatója, nem is próbálja palástolni izgatottságát: "Nagyon várjuk már az első versenyt, hiszen itt dől el, hogy jól dolgoztunk-e. Persze a svéd verseny közismerten nagyon különleges, így az ott elért eredményekből nem lehet majd az egész szezonra érvényes következtetéseket levonni. Versenyzőink tisztában vannak a csapat célkitűzéseivel és a tétekkel. Tökéletesen megbízom bennük, tudom, hogy mindent megtesznek a sikerért."
 
A futam legelső, szuperspeciál szakaszát a televízió élőben közvetíti. A 4,16 km hosszú gustavsfors-i gyors első három helyezettje sorrendben 3, 2 ill. 1 pontot kap az egyéni pontversenyben.
 
A két gyári versenyzőpároson kívül két másik DS3 is hadba indul. Petter Solberg és Chris Patterson, illetve Kimi Räikkönen és Kaj Lindström saját csapattal, bérelt autóval versenyeznek. Mindkét páros 250 km-t tesztelt az autóval a verseny helyszínén. Solberg úgy nyilatkozott: nagyon lelkes, meglepte a DS3 WRC remek teljesítménye, és úgy érzi, megfelelően tudják adaptálni az autót az ő vezetési stílusához.
Az első ralis szereplése óta rendkívül elégedett és motivált Kimi Raikkönen is alaposan végigvizsgálhatta az összes beállítást, és a gyári csapatokéhoz nagyon hasonló körülmények között versenyezhet.
 
Három kérdés Sébastien Loebhöz 
Hétszeres világbajnokként ugye nem is lehet más célja az idén, mint hogy az első olyan versenyző legyen a motorsportban, aki nyolc VB-címmel büszkélkedhet?
Hát igen, elképzelni is nehéz mást... Legalábbis reménykedem abban, hogy sikerül megvédenem a címet. A stratégiánk nem változik: tökéletesen kell végigcsinálni minden versenyt, egyiket a másik után. Az idén persze, az új szabályozás miatt, rengeteg egyelőre ismeretlen tényezővel is számolni kell.
 
Várja már a svédországi versenyt?
Nagyon is! De nem hiszem, hogy a svéd verseny eredményeiből magvas következtetéseket kellene majd levonnunk. A rali VB alapvetően murvás terepen zajlik, murván dől el tehát a bajnoki cím sorsa. Én magam a tesztek során mindig sokkal inkább otthon érzem magam murván, mint havon. Persze nem kell kilométerenként két másodpercet kapni a mezőnytől, de ez a verseny nem a szezon meghatározó futama, az biztos.
 
Tart-e attól, hogy az új versenyszabályzat felborítja az eddig oly szépen működő rendszert?
Úgy érzem, jól egymásra találtunk az új autóval. A tesztek során meglepett a motor teljesítménye és az autó általános kiegyensúlyozottsága, dacára annak, hogy kikerült belőle a központi differenciálmű. Az az érzésem, jó szezon elé nézünk, de persze az igazi összehasonlítást majd csak a versenyeredmények alapján tehetjük meg. Soha nem szerettem úgy ígéreteket tenni, hogy nem voltam biztos abban, hogy tartani is tudom őket. Várjuk meg az első futamok eredményeit, és csak azután próbáljuk meg kitalálni a jövőt.
 
Három kérdés Sébastien Ogier-hez 
Több ezer kilométeren keresztül tesztelt a Citroën DS3-at. Felkészültnek érzi magát?
2010 közepén kezdtük a teszteket, tényleg nagyon sokat mentünk, mindenféle terepen. Persze soha sem elég, mindig többet szeretnénk... Néhány beállítást még pontosítani kell, de úgy egészében nagyon jól összeállt az autó. De a valódi válaszokat majd a versenyen kapjuk meg...
 
A címvédő világbajnok minek tekinthető az ön szemében: a lehető legjobb csapattársnak vagy az elsőszámú riválisnak?
A Citroën titka mindig is a csapatmunkában rejlett. A napi munkában a lehető legtöbb információt megosztjuk egymással. Tudni kell együtt dolgozni. A Citroën sikere mindannyiunk közös célja. Ugyanolyan körülmények között, ugyanazokkal a feltételekkel, ugyanolyan autóval versenyzünk... Az én dolgom az, hogy megmutassam: képes vagyok felvenni a versenyt a világbajnokkal.
 
Mit jelent önnek a svéd rali ?
Nem nagyon ismerem a terepet, mindössze egyszer indultam csak Svédországban, 2009-ben. Nehéz versenyre számítok, de tudom, hogy a szezon hosszú, és a bajnoki cím nem havon fog eldőlni. Az új szabályzat és az új Michelin gumik miatt biztosan sok minden változik majd az eddig megszokottakhoz képest. Még az is lehet, hogy jól fogok kijönni belőle és akár a győzelemért is mehetek. De ha nem, akkor is mindenképpen okosan fogok versenyezni, hiszen a csapat eredményei rendkívül fontosak a számomra.
 
Rally Sweden
A verseny sorszáma a 2011-es WRC-szezonban : 1/13
Versenykörzet: Karlstad
Szervizpark : Aéroport de Hagfors
Terep : hóval, jéggel borított murva
Időjárási viszonyok: -9 - -2°C, helyenként akár -15°C is előfordulhat. Száraz idő várható. Napfelkelte és napnyugta időpontja az első versenynapon: 7h56 / 16h45
A verseny honlapja: www.rallysweden.com
Fontos információk: minden autó kötelező tartozéka kettő darab hólapát. Nem homológ, az időjárási viszonyoknak megfelelő versenycipők használata a versenyzőknek megengedett. A motort csak erre a versenyre plombálják.
Gumiabroncsok: 42 darab Michelin abroncs
Pályabejárás: február 8. kedd 8h00 – február 9. szerda 20h00. Megengedett maximális sebesség: 70 km/h.