Az erő kompakt formája – Az Audi RS 3 Sportback
2010-12-03 -
Egészen különleges menetteljesítmények, kifejezetten kompakt formában. Az Audi RS 3 Sportback modelljével, új taggal bővíti dinamikus RS-családját. Erőforrásául a márka legendás hagyományait idéző, öthengeres, turbófeltöltésű aggregát szolgál, amely 2,5 literéből 250 kW (340 LE) teljesítményt és 450 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkál, s 100 kilométerenként átlagosan mindössze 9,1 liternyi tüzelőanyaggal is beéri.
 
A dinamikus motor az S tronic sebességváltón és a quattro állandó összkerékhajtáson keresztül továbbítja tekintélyes erejét az útra. Az Audi RS 3 Sportback különlegességét külső megjelenésében a 19-colos könnyűfém keréktárcsái és szénszál-erősítésű műanyag (CFRP) sárvédői emelik ki.
 
Az Audi RS-modelljei sorozataik abszolút csúcsát képviselik. A quattro GmbH fejlesztése nyomán született RS 3 Sportback révén pedig e dinamikus filozófia immár az alsó-középkategóriában is megjelenhetett. Az Audi új sportgépe mindössze 4,6 másodperc alatt katapultál álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig csupán az elektronika határolja 250 kilométer/órában, ezzel kategóriája legdinamikusabb modelljévé téve az RS3-ast.
 
A mindössze 1.575 kilogrammos kompakt modell 100 kilométerenként átlagosan 9,1 liter benzinnel is beéri, amihez kilométerenként 212 gramm kombinált széndioxid-kibocsátás párosul. E magas fokú gazdaságosságban az igény szerinti szállítású olajszivattyú és a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás rendszere (rekuperáció) is komoly szerepet játszik.
 
Az RS 3 Sportback 2,5 literes aggregátja 6.800-as fordulatig pörgethető, de mellette óriási erőtartalékai, hatalmas vonóereje, és egyedi hanghatásai révén a libabőrt is mindenkor garantálja. A rekedtes morajlás és sziszegő süvítés e sajátos elegyéhez az öt henger gyújtási sorrendjének különös ritmusa veri a taktust. A klasszikus Audi-soundtrack dallamai csodás élményt jelentenek az erre fogékony autósok számára. A különleges hangzás a kipufogógáz útjába épített visszacsapó szelep segítségével tehető még intenzívebbé, amely a motor érzékeny reakcióit szabályozó széria sportkapcsolóval vezérelhető.
 
A nagy erejű öthengeresek gazdag hagyományokra tekinthetnek vissza az Audi háza táján, hisz a négykarikás márka verseny- és szériaautóit már a nyolcvanas évek során is egyaránt a csúcsra juttatták vetélytársaik mezőnyében. Az Audi első RS modelljében, az 1994-es RS 2 orrában szintén ilyen aggregát dolgozott. A napjainkban a TT RS motorteréből ismerős 2,5 literes konstrukció a kor szellemében újradefiniálja e technikát. A közelmúltban egy autós újságírókból álló rangos zsűri az "Év Motorja" ("International Engine of the Year“) díjjal ismerte el kimagasló műszaki paramétereit.
 
A 2.5 TFSI 2.480 köbcentiméteres lökettérfogatából állítja elő, a 340 lóerőt (250 kW), ami literenként 100,8 kW (137,1 LE) fajlagos teljesítményt jelent. Maximális forgatónyomatéka eléri a 450 newtonmétert, amely már röviddel az alapjárat felett, 1.600-as percenkénti fordulatszámtól megjelenik a főtengelyen, s egészen 5.300-as fordulatig rendelkezésre áll.
 
Ezek a nem mindennapos tulajdonságok, a kiemelkedő gyorsulási és rugalmassági értékek révén válnak érzékelhetővé az autó utasai számára.
 
Az öthengeres erőforrás 49 centiméteres hosszúságával különösen rövidnek számít, tömege pedig mindössze 183 kilogramm. Forgattyúháza különleges szerkezeti felépítésű grafitos öntöttvas, amely egyszerre nagy szilárdságú és különösen könnyű anyagként az Audinál jelenik meg elsőként Otto-motorban. A blokk terhelhetőségét célzottan kialakított merevítések növelik tovább. Könnyűszerkezetes építési módja nagyban hozzájárul az Audi RS 3 Sportback saját tömegének alacsony szinten tartásához, illetve az első és hátsó tengelye közötti előnyös tömegeloszláshoz, ezzel a kiváló irányíthatósági tulajdonságokhoz is hozzájárulva .
 
Az akár 1,2 bar túlnyomással működő turbófeltöltő igen nagy átmérőjű, a mögé kapcsolt töltőlevegő-hűtő pedig 80 százalék feletti hatásfokkal működik. Az Audi összes turbós Otto-motorjához hasonlóan, a 2.5 TFSI szintén az FSI közvetlen benzinbefecskendezéssel kombinálja a feltöltést. E két fejlett technika közös alkalmazása igen magas, 10,0:1 sűrítési arányt, s ezzel különösen magas termikus hatásfokot tesz lehetővé. A beáramló levegőt a szívórendszer állítható töltetterelő élei perdítik optimális mértékben. A két, egyaránt 42 fok szögtartományban állítható vezérműtengely szintén nagyban hozzájárul az optimális keverékképzéshez.
 
Speed & Grip: az erőátviteli rendszer
A kompakt, hétfokozatú S tronic sebességváltó összesen három, egy behajtó és két kihajtótengelyén veszi fel az öthengeres motor tekintélyes teljesítményét. Mint minden kettős tengelykapcsolós sebességváltó esetében alapvetően itt is két váltófélre osztják el a nyomatékot. A kapcsolási folyamat tulajdonképpen csupán a tengelykapcsolók közötti váltásra korlátozódik, így mindössze ezredmásodperceket vesz igénybe, s rendkívül kényelmesen, gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül megy végbe. Hetedik fokozata az üzemanyag-fogyasztást mérséklő, hosszú áttétel.
 
A vezető az S tronic két automatikus, és egy manuális üzemmódja közül választhat, utóbbi esetében a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel vezérelheti a váltót. A rajt-automatika ("Launch Control“) álló helyzetből indulva gondoskodik a lehető leghatékonyabb gyorsításról, a turbómotor hatalmas erejével de a kerekek lehető legkevesebb kipörgésével.
 
A quattro állandó összkerékhajtás dinamikusan és rendívül hatékonyan juttatja a motor tekintélyes forgatónyomatékát az útfelületre. Az RS 3 Sportback modell, a vonóerő-átadás, a menetteljesítmények és a stabilitás tekintetében vetélytársai közül talán az egyik legjobb alternatívát nyújtja. A rendszer központi eleme az elektronikus szabályozású, lamellás tengelykapcsoló, amely az első és hátsó tengely közötti optimális tömegeloszlás érdekében, a kardántengely hátsó végén kapott helyet. Háza olajfürdőben futó lamella-kötegeket rejt.
 
A quattro állandó összkerékhajtásnak köszönhetően a motor felől érkező forgatónyomaték a pillanatnyi igények szerint, optimálisan osztható el a tengelyek között. Amennyiben a rendszer valamelyik keréknél megcsúszását (kipörgés) érzékel, az elektromos szivattyú villámgyorsan megnöveli a rendszernyomást, ami a tengelykapcsoló lamelláit összepréselve, az első-hátsó nyomatékelosztás arányát módosítja. A kellő kapacitású nyomástárolónak köszönhetően e folyamat csupán néhány ezredmásodpercet vesz igénybe.
Dinamika és biztonság: a futómű
 
Az RS 3 Sportback precíz irányíthatóságának legfőbb alapelemei a merev karosszériaszerkezet, és a fejlett futómű. A négylengőkaros hátsó felfüggesztés - melynek nyomtávja 1.528 milliméter – egy masszív segédvázhoz csatlakozik, és nagyszilárdságú acélból készült lengőkarjaival a hossz- és oldalirányú erőket egymástól különválasztva veszi fel.
 
Az 1.564 milliméterre szélesített nyomtávú első felfüggesztés, egy önálló segédvázhoz csatlakozó McPherson-konstrukció, melynek legfőbb komponensei alumíniumból készülnek. A fogasléces kormányművet segítője elektromechanikus konstrukciót a nagy hatásfok, és a precizitás jellemzi, melyet a 16,2:1 arányú áttétel tesz igazán sportosssá. A függőleges támasz szerepét spirálrugók és új fejlesztésű lengéscsillapítók látják el, ami az A3 modellekéhez képest a 25 milliméterrel alacsonyabbra ültetett sport futóművet jelent. Az A3-sorozat új csúcsmodellje 19-colos alumíniumöntvény keréktárcsákra szerelt, elöl 235/35, hátul 225/35 méretű gumiabroncsokon gördül. A keréktárcsák alapkivitelben polírozott titánhatású kivitelben készülnek, de extrafelszerelésként piros peremmel kiegészített fekete tónusban is rendelhetők. A belsőhűtésű féktárcsák elöl 370, míg hátul 310 milliméter átmérőjűek. Az első súrlódó felületeket a hatékonyabb hőelvezetés érdekében furatokkal látták el, s üreges csapokkal csatlakoznak az alumínium agyakra. A high-tech első tárcsákat fényes feketére fényezett, négydugattyús rögzített féknyergekbe építették be, amelyeket "RS" felirat díszít. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) sport-üzemmódot is kínál, de akár teljes egészében ki is kapcsolható.
 
Az RS 3 Sportback rendkívül direkt módon kormányozható, a finom visszajelzések mentén működő, nagypontosságú kormánymű jóvoltából pedig, mindenkor gyorsan, stabilan és könnyedén reagál a kormánymozdulatokra. Határértékei már-már extrém magasságokban húzódnak, de a nagy erejű kompakt modell karakterét, mégis a biztos uralhatóság jellemzi.
 
Kívül és belül: dinamikus megjelenés
Az A3-sorozat új csúcsmodellje már az első pillantásra egyértelművé teszi kiemelkedő képességeit. Alsó légterelője, antracitárnyalatú "singleframe" hűtőrácsa és méretes légbeömlő nyílásai a "Xenon plus" fényszórókkal közösen, igazán markáns arculatot kölcsönöznek számára.
Az RS 3 Sportback hangsúlyosan domborodó első sárvédői szénszál-erősítésű műanyagból (CFRP) készülnek, oldalnézetét pedig markáns küszöbborítások, matt alumínium tükörházak és a tekintélyes tetőspoiler határozza meg. A hátsó traktus fényes fekete diffúzor betétetet kapott, és a bal oldalra csoportosított, két ellipszisalakú kipufogó-végcső adja a "harcos" karaktert. A "singleframe" hűtőrácson és a csomagtér-ajtón egyaránt "RS 3" feliratok tűnnek fel.
 
Az RS 3 Sportback dinamikus stílusa alapvetően fekete tónusú, "RS 3" emblémákkal tarkított utasterében is töretlenül érvényesül. A sportülések ezüst kontrasztvarrásokkal kiegészített finom nappa bőr kárpitot kapnak, a díszítő berakások zongoralakk fekete vagy az új "Aluminium Race" változatokban, a sportkormány pedig alul lapított karimát kapott. A sebességváltókart és a műszereket egyaránt különleges design jellemzi, a vezetőinformációs rendszer pedig töltőnyomás-jelzőt, valamint olajhőmérséklet- és köridő-mérő funkciót is tartalmaz.
 
Az Audi RS 3 Sportback szériafelszereltségében kínálja a sportkapcsolót, a hátsó parkolást segítő rendszert, az automatikus légkondicionálót, a "chorus" rádiót, illetve a LED-technikával kialakított nappali világítással kiegészített "Xenon plus" fényszórókat. Kívánságra az Audi különleges felszerelésekkel is szolgál, például első kagylóülésekkel, matt alumínium tetősínekkel, illetve fekete vagy matt alumínium optikai csomagokkal. A palettán öt külső szín sorakozik, amelyet az egyéni fényezések gyakorlatilag korlátlan választéka egészít ki.
 
Az RS 3 Sportback beárazás alatt van, érkezése előreláthatólag a 2011-es év első negyedének végére, vagy valamivel azután várható.