2024. szeptember 11. - Teodóra napja
Szerda
Min:14°
Max:24°
Csütörtök
Min:11°
Max:20°
Péntek
Min:9°
Max:12°
Szombat
Min:6°
Max:10°
Vasárnap
Min:7°
Max:9°
Gurulda
Figyelem! Ez a tartalom több mint öt éve került fel a honlapra, emiatt előfordulhat, hogy már nem időszerű.

Honda CR-Z - ökosportoló - írta: -bögi-
2011-03-17 -
Kívül és belül egyaránt merész, futurisztikus formai megoldások, és design elemek ötvözete jellemzi, ezt az előremutató, modern műszaki tartalommal, és a vezetés magasfokú élményével felturbósított sportkocsit. Na, akkor ezzel nagyjából meg is lennénk. Zanzásítva ugyanis ez a CR-Z bemutatója. Nem tudom, hogy miért kellene még bármivel is igénybe venni a kedves olvasó idejét, mikor uszkve mindent leírtam. ...akkor én most mennék vacsorázni, ha lehet. ...tessék? ..Hogy nincs is benne turbó? ...és hogy ez kevés? Hát jó! Akkor nekifutok.

Szóval a Honda tervezői nagyon kitettek magukért, amikor megalkották a CR-Z-t. Az elődök nyomdokaiba lépő autó filozófiája beleillik a sorba. Miszerint is legyen összetéveszthetetlenül egyedi, sportos, és rendkívül vonzó. Amennyiben a visszapillantó tükörben pillantjuk meg először a kis Hondát, a szigorú tekintetű, ledes kiegészítést kapott xenon fényszórók, és a hatalmas légbeömlő, megteszi a magáét. Már húzódunk is lefelé.

A Premium White Pearl fantázianevű színben pompázó lendületes külső alatt, egy két személy számára maximális kényelmet biztosító, erősen technósra hangolt belső tér fogadott. A CR-Z-ről tudni kell, hogy ez a világ első hibrid sportkocsija. Amennyiben ezt elfelejtettük volna, - az Insight-ot idéző - műszerfalon látható folyamatábra, és a Honda hibridekre jellemző funkció gombok, már sejtetik a műszaki hátteret. Az 1.5 literes i-VTEC benzines szívómotor mellé, egy Honda IMA elektromotor is jár, ami zöldre festett lovakat mozgósít, annak érdekében, hogy a sportossággal se legyen gond, és a környezetet se áldozzuk fel a dinamikus vezethetőség oltárán. Ez a számok nyelvén 5 liter körüli átlagfogyasztást, 117gramm/km CO2 kibocsátást jelent, és tíz másodperc alá szorított gyorsulást a százas tempóra. A 124 lóerőhöz egyébként 174 Nm-es nyomaték tartozik, amit – hála az elektromotor rugalmasságának – már 1000-1500-as fordulatszámtól birtokolhatunk.

A már tesztelt Honda Insight után, amolyan kellemes, polgári autózásra készítettem fel magam, így igazi meglepetést jelentett, a CR-Z. A Honda sportautóját három különböző üzemmódra tették alkalmassá úgy, mint normál, sport és eco. Ezek között váltogatva, előbb utóbb mindig a sport verziónál kötöttem ki. Persze városban, lassú araszoláshoz, érdemesebb az ECO gomb megnyomásával átrendezni a nyomatéki és fogyasztási viszonyszámokat, egy környezetbarátabb és takarékosabb üzemre ráhangolódva. A normál állás, csak egy teljesen semleges, és nyugodt vezetési stílus esetén kifizetődő választás. Amennyiben általában dinamikusan közlekedünk, ezt az állást el is felejthetjük, mert az istállóban maradt lovak miatt a hibrid Honda mérsékelt vehemenciával reagál a gázpedál nyomkodására, mi pedig állandóan forszírozott üzembe próbáljuk belehajszolni, amivel nem tud mit kezdeni, hiszen ennek az állásnak a karakterisztikája a nyugodt vezetésre van belőve. Tehát a lendületes vezetők CR-Z beállítása, a sport. Amennyiben ezt megtesszük, nem fog gondot okozni a kis benzines. Kanyarokkal tűzdelt, húzós emelkedőkön felfelé is bőven elegendő erőtartalékunk lesz az élvezetes autózáshoz. Az emelkedőkön való előzésekre azért készüljünk rá, és "tartsuk szárazon a puskaport", azaz forgassuk az ideális nyomaték környékén a motort, és használjuk ki a hatsebességes váltó kiváló áttételezését.

A vezethetőség megér egy külön fejezetet. Ki kell emelnünk az ESP működését, ami alapból egész toleránsan áll hozzá a vadorzásainkhoz, de megengedi, hogy egy mozdulattal levegyük a vállunkról a gondviselő kezet, azaz kilőhetjük a ESP-t, és amíg nem szeretnénk, addig nem kotorászik bele a vezetési szokásainkba (megjegyzem ez a funkció, csak a "rendszergazdáknak" javasolt. A haladók esetében is csak óvatosan tessék puposkodni, bár a Honda CRZ nagyon jóindulatú szerkezet). Ez egyébként pozitív hozzáállás, egy sportautó esetében. Ezzel hozzásegítettek minket ahhoz is, hogy például a behavazott hegyi út végén lévő lakásunkba, nyaralónkba is el tudjunk vele jutni, ellentétben sok autógyár fixen belegyógyított, pánikbeteg elektronikákkal felszerelt modelljeihez képest.

- Ezek a rendszerek ugyanis jelentős részben olyanok, mint a kőbalta. Amennyiben egy havas, csúszós meredélyen felfelé megcsúszik a kerék, gorombán (akár a motor lefullasztásáig is elmenve!!) belenyúlnak a motorelektronikába, és reménytelen helyzetbe hozzák az autó vezetőjét, akkor is, ha gyakorlott, és akkor talán méginkább, ha gyakorlatlan. Jó lenne, ha ezeknek a rendszereknek a fejlesztői, komolyan vennék a meglévő hiányosságoknak, a közlekedés résztvevőire való veszélyességét is. -
Visszatérve a Hondához, az autó futóműve, és kanyarodási tulajdonságai, a márkához illő maximalizmust mutatják. Egy ilyen, a hétköznapok számára épült sportkocsi tervezésénél ugyanolyan fontos szerepet játszik a gördülési komfort, mint a sportos vezetés élménye. Jelen esetben ezt az akadályt profi módon abszolválták a tervezők. A futómű minden szempontból tökéletes. Nem ráz, nem lett agyonkeményítve, és mégis korrekt vezethetőséget garantál a tempós, forszírozott üzemmód mellett is. Nem csak a menetstabilizáló működik úgy, ahogy az elvárható egy ilyen autótól, hanem az ABS hangolása is közelít a tökéleteshez. Csak akkor veszi el a fékerőt, ha tényleg szükség van rá, ezzel a minimálisra redukálva a kellemetlen mellékhatásokat.

(Egyébként tényleg jó lenne, ha a gyárak felhívnák a vásárlók figyelmét, a rendszereikre jellemző mellékhatásokra és azok következményeire. Persze itt maximum azt írhatják, hogy kérdezze meg mesterkurzusának oktatóját, esetleg a védőangyalát, bizonyos helyzetek megoldását illetően, de legalább halvány dunsztja legyen szerencsétlen autósnak arról, amit művelni fog vele az autó. És ez most nem a Hondának szól!)

A térkihasználás szintén fontos dolog. A vezetőnek és utasának bőséges és kényelmes teret nyújt a CR-Z. Persze derékfájósok számára nem ajánlom a ki és beszállás miatt, hiszen majdnem vízszintesen előre nyújtott lábbal, az F1-es pilótákat megközelítő pozícióban utazhatunk a kis Honda kényelmes és jó oldaltartást biztosító üléseiben. Tehát aki szeretne egy ilyen autót, az legyen fiatal, vagy fiatalosan rugalmas, illetve járjon fitnesz centerbe, tornázzon, sportoljon rendszeresen, mert valahogy még csak beesünk a mélyen fekvő ülésbe, de négykézláb, hangosan nyögve kikúszni, elég illúzióromboló látvány. Tehát egy sportautóhoz, sportos fizikum dukál.

Amennyiben felmerülne valakiben, hogy a hátul található virtuális ülésre bepasszírozzon valakit, az semmiképpen nem lenne emberbarát gondolat. Persze, ha egy gyakorló jógit választunk útitársnak, aki a lábait akár a nyakába is tudja tenni, avagy képes órákon át lótuszülésben utazni, akkor ne habozzunk. Az összes többi ötlet nem játszik. Ja! És lehetőleg ne legyen magasabb 150 centinél, mert akkor a fejével is baj lesz. A félreértések elkerülése végett, 150 centi ide vagy oda, gyerekkel sem teszünk ilyet, feltéve, hogy a sarokban kukoricára térdepeltetés se hozta meg a kellő hatást. Hozzáteszem, szerintem a gyáriak se gondolták komolyan, hogy ott bárki is utazna majd. A személyes csomagjaink számára azonban tökéletes helyet biztosít a hátunk mögött meghúzódó "ülésszerű képződmény". A csomagtér térfogata sem elhanyagolható, de ha az üléstámlát is lehajtjuk, akkor egy sportkocsitól szokatlan méretű, hatalmas, és jól kihasználható teret nyerünk.

Az autó vezetéséhez hozzátartozik a műszerek átláthatósága, funkcionalitása és a kezelőszervek elhelyezése. A Hondában ezt is korrekt módon oldották meg. A műszerfal futurisztikus beütései ellenére, jól értelmezhető adatokat továbbít felénk, és a különböző infóbordok közötti váltás is egyszerű. A zenei élmények egy ilyen autó elengedhetetlen részét képezik, és ezt pontosan tudták a HiFi rendszer fejlesztéséért felelős szakemberek is, így aztán a CR-Z muzikalitását illetően sem volt okunk panaszra.
A műszerfallal egyetlen komolyabb problémám adódott, de ez már kimondottan személyes jellegűvé vált, és tettlegességbe csapott át. Ugyanis a ball alsó sarkon, kb. térdmagasságba került az a kőkemény, kiemelkedő, (és sunyi módon kisarkosított) részlet, ami a kiszállások alkalmával olyat letol a térdünknek, hogy szikrát szór a szemünk, és a keletkezett villamos áramot simán vissza lehetne táplálni az akkumulátorokba. Ezen a fekete, extra kemény szigeten találjuk az ESP kapcsolóját, a tükör és lámpa állítását szolgáló kezelőszerveket, és az ajtó felé eső végén sorakozik az üzemmód váltó három gombja is. Egyébként jól néz ki, de marha kemény! Ha lehetne ezt kicsit barátságosabb, rugalmasabb, vagy kevésbé csücskös megoldással kiváltani, az sokat hozhatna a vezető térdének. Van még egy dolog, ami mellett nehéz szó nélkül elsétálni, és ez a hátsó ablak hondás kialakítása. A belső tükörbe belesandítva, az első dolog amit látni fogunk, hogy nem látjuk a mögöttünk jövő autókat, mert az ablak vízszintes osztása, simán kettévágja és kitakarja a kép egy részét. Ezen egyébként nincs mit morogni, ez ilyen és kész. Ettől Honda. Amennyiben meg látni akarunk mindent, akkor mint a bagzó bagoly, le-föl, és oldalra rugózva iktathatjuk ki a takarást. Ennyi mozgásra meg amúgy is szükség van.

Befejezésül jöjjön a biztonság, a gazdaságosság, és egyéb fontos dolgok. A Honda már évek óta nagy gondot fordít a töréstesztek eredményére, és ez a CRZ esetében sincs másképpen, így azután ez a hibrid sport modell is begyűjtötte az elvárható öt csillagot, ami azért megnyugtató. Persze nem volt ez mindig így, mert bizony sok éves megfeszített munka és kommunikáció eredménye, hogy mára már a múlté lett a legendásan gyors és veszélyes CRX életveszélyes hírneve, ami a karosszéria struktúrájának egy májkrémes dobozzal összevethető ütközési tulajdonságaiból adódott. Napjainkra a márka híveit, a legmodernebb védelmi rendszerek óvják. Szenzorok figyelik, hogy a sávunkban maradjunk, ne rohanjunk bele az előttünk menőbe, de ha elaludtunk volna, szó szerint felráz minket az autó...és ha valamit mégis nagyon elszúrnánk, mindent megtesz azért, hogy lehetőleg élve megússzuk a dolgot. Szóval számíthatunk rá.

Talán ez a hibrid Honda képes volt meggyőzni arról, hogy a márkára jellemző és velem együtt sokakban kétségeket ébresztő fejlesztési iránya is tud pozitívumokkal szolgálni. A kis hengerűrtartalom ellenére meglepő rugalmasság és dinamizmus, az akár 4.5 liter körüli fogyasztás, a 200 körüli végsebesség (már persze, ha meg tudjuk magyarázni a rend őrének...) meggyőző érvként áll a CR-Z mellett.
Amennyiben valaki eddig is rajongott a Hondákért, - és éppen van közel hat és fél milla a zsebében - most sem fog csalódni - még ha le is veri a térdét (belátom ez nem volt tőlem rendes..). Aki most szeretné először kipróbálni ezt a vonzó formavilágú, és környezettudatos építési módot követő sportkocsit - és vele együtt a Hondát -, szintén nem fogja megbánni a döntését. Persze egy dolgot azért ne feledjünk, ez nem egy kétezres 250 lóerős rettenet, hanem egy lendületes autózásra lehetőséget adó zöld beállítottságú élménycsomag, ami vezethetőségével, külsejével és belső tartalmával egyaránt képes örömet okozni tulajdonosainak.


AKTUÁLIS
2024-03-22 - A MÁV-START Zrt. tájékoztatása szerint 2024. ÁPRILIS 2-tól 2024. ÁPRILIS 14-ig a BUDAPEST-DÉLI – BUDAPEST-KELENFÖLD  között végzett pályakarbantartási munkák miatt a 40A/42 BUDAPEST – PUSZTASZABOLCS – DUNAÚJVÁROS vasútvonalon a hirdetményben szereplő vonatok módosított, illetve rövidebb útirányon közlekednek.
Hosszú élet - pozitív szemlélet
2024-09-09
Két 90 éves szépkorú városlakót köszöntött az Önkormányzat a Gondozóházban. Török Sándor alpolgármester – Vezér Mihály polgármester nevében is – jókívánságait fejezte ki, virágcsokrot és az ilyenkor járó miniszterelnöki emléklapot átadva Kovács Sándorné, Piroska néni és Török Sándorné, Rózsika néni részére.

Útfelújítás Óvárosban
2024-09-09
Megkezdődik a Szabadság utca, Gyorma utcától István király utcáig tartó szakaszának felújítása szeptember 11-én. A városi útfelújítási projekt keretében történő beruházás kivitelezője a PUHI-TÁRNOK Út és Hídépítő Kft. – tájékozatott a Polgármesteri Hivatal Műszaki Iroda részlege.

Kimagasló szakmai tevékenység
1
2024-09-09
Miniszteri Elismerő Oklevelet vehetett át Feketéné Takács Rita, az Arany János Általános Iskola és Gimnázium rajztanára az államalapítási ünnep alkalmából az Érdi Tankerületi Központban augusztus 30-án.

Győzelemmel kezdték a bajnokságot
2024-09-09
30-23-ra (16-11) győzött a Százhalombattai KE a Veszprémi KKft. ellen a férfi kézilabda NB I/B osztályban szeptember 7-én. A mérkőzésről Tallér Zsolt, a battai klub elnöke küldött beszámolót.

Kultúra, kikapcsolódás, közösség - 30. Battai Napok
2024-09-09
Élménydús, rendkívüli programkínálattal várta a városlakókat és a környező településekről érkezőket Százhalombatta legnagyobb ünnepe szeptember 6. és 8. között. Hagyományosan köszöntötték a nagyadózókat, átadták a "Közösségünkért Díjakat", illetve díjazták a "Virágos Százhalombatta" verseny győzteseit.

Civil fórum
2024-09-05
Százhalombattai civil szervezetekkel egyeztetett a Pest Vármegyei Civil Közösségi Szolgáltató Központ. Az eseményen dr. Bóna Zoltán, a központ vezetője és dr. Kecskés Péter, a Miniszterelnökség főosztályvezetője ismertette a szervezetek működését segítő lehetőségeket. A fórumon jelen volt Török Sándor alpolgármester és Lukács Bernadett önkormányzati képviselő is.

Lakossági tájékoztatás - Városgazda
2024-09-05
Tisztelt Városlakók! Szeptember 6-án megkezdődik 4 játszótér esetében a gumiburkolat öntése. Ezek a Szabó Lőrinc park, Bartók Béla park, Irinyi 11-17. mögötti játszótér, illetve a KÖBÜKI játszótér (Lehel és Géza fejedelem utcák között). Az öntött gumiburkolat meghatározott ideig szárad, amely időszak alatt RÁLÉPNI TILOS!

Győzelem a kosár kupán
2024-09-04
A Százhalombattai KSE nyáron jelentős átalakuláson átesett NBI/ B-s felnőtt férfi csapata a Nagykőrösön megrendezett Lucifer Kupát nyerte meg. Macsali Róbert a klub technikai vezetője számolt be az eseményről.

Küzdelem a távval és a hőséggel
2024-09-02
Sikeresen, négy óra alatt teljesítette Móricz Máté a SZVISE atlétája a Garmin WTF Spartacus XL terepfutó verseny 32 km-es távját augusztus 25-én.

Erasmus továbbképzések az Arany János Általános Iskola és Gimnázium pedagógusainak részvételével, avagy nyári Erasmus az Aranyban
2024-09-02
Iskolánk pedagógusai a tanévben megszervezett, és lebonyolított Erasmus tanulói mobilitásokat és eTwinning együttműködéseket követően, a jó idő beálltával sem tétlenkedtek: a tavaszi szünetben kezdve, és a nyári szünetben folytatva, összesen 14 kolléga vett részt Európa számos országában pedagógus továbbképzésen.

Folklórközpont Százhalombattán
2024-09-02
A városba tette át székhelyét a nemzetközi folklórfesztiválokat szerező szövetség, a CIOFF magyarországi tagozatának központi irodája július 1-jével.

Könyvtár, Közösség, Mesehetek
2024-09-02
Négy alkalommal szervezett tartalmas együttlétet a Hamvas Béla Városi Könyvtár kisebb és nagyobb gyerekek számára az idei nyáron.

Megújult a Régészeti Park közösségi háza
2024-09-02
A korábbi szerkezet már nagyon elhasználódott, ezért vált szükségessé a teljes felújítás, amely önkormányzati forrásból valósult meg.

Battai csillagok
2024-09-02
Második alkalommal rendeztek amatőr csillagászok távcsöves bemutatót a Régészeti Parkban augusztusban, csatlakozva az Egy hét a csillagok alatt elnevezésű országos rendezvénysorozathoz.

Különleges éjszaka a múzeumban
2024-09-02
Új időszaki kiállítás, kórus- és könnyűzenei koncert, kézműves foglalkozások, mese, borkóstoló, jósda – a többi között ezekkel a programok várta egészen este 10 óráig a látogatókat a "Matrica" Múzeum, csatlakozva a júniusi országos Múzeumok Éjszakája rendezvényhez.

Európa tetejére táncoltak
2024-08-28
A dobogó legfelső fokára állhatott az IndeepenDance Mozgásstúdió NoSa csapata a júniusi, Siófokon megrendezett Európa bajnokságon.

Két verseny, 20 érem szenior úszásban
2024-08-28
Két megmérettetésen is képviselték Százhalombattát a Száz Halom Városi Úszó Klub versenyzői augusztus 24-én – tájékoztatott Tejes István, az egyesület alelnöke.

Mindig emlékeznünk kell Szent István örökségére
2024-08-21
Százhalombattán is megemlékeztek a Szent István királyhoz köthető államalapításról és az Új Kenyér ünnepéről augusztus 20-án. Török Sándor alpolgármester beszédében a többi között az államalapító szellemiségének mai aktualitását hangsúlyozta. A rendezvényen jelen volt Bóna Zoltán országgyűlési képviselő, illetve a Képviselő-testület több tagja is.

A béke, a barátság és a szeretet városa - XXXI. Summerfest Nemzetközi Folklórfesztivál Magyar Kincsestár
2024-08-17
Ismét kitárul a világ Százhalombattán, számos külföldi résztvevővel augusztus 12-21-e között. Hivatalosan is megnyitották a nagyszabású rendezvényt augusztus 16-án, zászlófelvonás, zenés-táncos felvonulás, illetve gálaműsor keretében.

Megnyílik az új parkoló
2024-08-14
Az ELMŰ kiépítette a közvilágítást, így lehetővé vált az Önkormányzat számára az Erkel Ferenc körút és a Bláthy Ottó utca közötti parkoló átadása – tájékoztatott közösségi oldalán Vezér Mihály polgármester.

Impresszum:
Kiadja: PROMOTION SERVICE Nonprofit Kft.
Címe: 2440 Százhalombatta Ifjúság útja 7.
Levelezés: 2441 Százhalombatta, Pf. 101.
Adószám: 11445395-2-13
Főszerkesztő: Kovács Attila
A szerkesztőség címe: Százhalombatta, Ifjúság útja 7. Polgárok Háza 514.
Tel./Fax: (23) 350-099;
Hirdetésszervezés: Darida-Mutafisz Viktória 06 70-413-0817
E-mail: hirtukor kukac mail.battanet.hu
Internet munkák: Fekete János
A weboldal tartalma szerzői jogvédelem alatt áll. Bármely részének másolásával kapcsolatosan minden jog fenntartva.
Tilos az oldalon szereplő tartalmak elektronikus tárolása, feldolgozása, a tartalom kereskedelmi forgalomba hozatala.
Értesüléseket átvenni csak a forrásra való hivatkozással lehet.